Opinions, Context & Ideas from the TPM Editors TPM Editor's Blog

Yesterday we noted this

Yesterday we noted this article in the Los Angeles Times which suggests that in 2002 the White House may have removed a United States Attorney who was about to begin an investigation into the lobbying activities of Jack Abramoff in the overseas territory of Guam. And Karl Rove appears to be directly tied to the decision-making -- at least on the man's replacement.

In that article, though, there's also this passage ...

In 2002, Abramoff was retained by the Superior Court in what was an unusual arrangement for a public agency. The Times reported in May that Abramoff was paid with a series of $9,000 checks funneled through a Laguna Beach lawyer to disguise the lobbyist's role working for the Guam court. No separate contract was authorized for Abramoff's work.


Certainly not the most efficient way to pay the bill, especially since it totaled more than $300,000. Here's the passage in the earlier article referenced by the Times ...

In 2002 Abramoff was retained by the Guam Superior Court to help fight a judicial reform bill pending before Congress. It was an unusual arrangement for a public agency. No separate contract was authorized, and Abramoff's lobbying fees were disguised in a series of small checks funneled through a California lawyer under an existing contract, records and interviews show.

The middleman, Laguna Beach lawyer Howard Hills, said in an interview that he backed out of his role after processing 36 separate checks in $9,000 increments totaling $324,000.

The transactions now are under investigation by the Guam Public Auditor's office.

In May 2002, Superior Court administrators were trying to stop legislation that would give the Guam Supreme Court authority over the Superior Court.

The bill's supporters at the time, such as Guam's congressional delegate, Robert A. Underwood, said the measure was needed to prevent undue political influence on the judiciary and also to clarify the authority of the Supreme Court.

Foes, led by Superior Court Chief Justice Alberto C. Lamorena and court administrator Anthony Sanchez, objected to Congress interfering with a Guam domestic matter. But they received an unexpectedly hostile reception at a hearing in Washington on May 8, 2002.

According to Hills' account, the court officials, licking their wounds over lunch, decided to call in Abramoff, known for his political ties to Rep. Tom DeLay (R-Texas), who was the House whip at the time.

The California lawyer, a former Reagan administration official, was acting as a consultant to the Guam Superior Court. Hills said the Guam contingent walked a few blocks to Signatures, the Washington restaurant they knew was owned by Abramoff.

At an impromptu meeting, Abramoff said he could help, Hills said. The lobbyist also told the Guam officials that DeLay and House Republican leaders would find abhorrent any interference by Congress in a local court dispute.

Hills withdrew, he said, thinking his services no longer were required. Instead, Hills said, he soon found himself helping to conceal Abramoff's agreement with the Guam court.

Rather than create a new contract for Abramoff, the Guam Superior Court hired the lobbyist under Hills' original consulting contract. No public disclosure was required and, according to Hills' account and e-mails reviewed by The Times, the unusual billing system was created.

One e-mail from Sanchez to Hills on May 23, 2002, asked "can you please send me 22 individual invoices at no more than $9K for May payments.... Very important." Sanchez used the e-mail address "nobodyonguam."

In another e-mail dated Sept. 30, 2002, Sanchez ordered Hills not to talk about the arrangement. Hills said he forwarded all of the $9,000 payments to Abramoff.

Eventually, Hills said, he called a halt to the arrangement and refused to submit any additional bills on Abramoff's behalf. That also ended the string of payments, prompting Abramoff's complaint to Sanchez.


As I said, a rather unorthodox method of payment. And the pattern was clearly no accident, as shown by Sanchez's direction to "send me 22 individual invoices at no more than $9K for May payments." The additional detail here is that federal law requires banks to report funds transfers of over $10,000. (The change to this amount is relatively recent; but I'm pretty sure it predates late 2002.)

Thus, it seems very hard to come up with a reason for this odd pattern of payment other than as an attempt to conceal the transaction from federal authorities. And of course using Hills as a cut-out allowed Abramoff to avoid filing the requisite lobbying disclosures.

I'd be curious to <$NoAd$>hear from lawyers with relevant experience what they make of this arrangement.

We just started the

We just started the second edition of our new TPMCafe Book Club this mornign.

This week we have author Larry Diamond talking about his new book Squandered Victory, essentially an insider's account of the poor planning, mismanagement and incompetence that bedevilled the Coalition Provisional Authority in Iraq. Diamond is a foreign policy hand with an expertise in democratization and, I think, also a Democrat. But he's a fellow at the Hoover Institution at Stanford. And through that connection, he became friends with Condi Rice.

It was Rice who contacted him about six months after the end of the war to ask if he'd go to Iraq as an advisor to the CPA.

The book is his story of what he saw there. And he's just started the discussion of the book this morning.

If you'd like to join in and ask Diamond your own questions, stop by.

The Wall Street Journal

The Wall Street Journal oped page -- the folks who brought you 'Karl Rove, Whistleblower' -- have unearthed the evidence of liberal bias in Bob Novak's on-air meltdown last week. Only Novak was sent to the penalty box, not Carville! And after all, Carville provoked him, right?

Actually, what's interesting here is that even if Novak was trying to re-prove himself as a tough guy in the eyes of the Journal hyenas, they seem to have gotten the message that he's not able to defend himself.

In any case, one other thing jumped out at me about the Journal's quick-and-dirty piece. Writes the Journal: "But far from "watching" Mr. Novak, we've defended him while the rest of the press corps has assailed him for doing his job and breaking the news about Valerie Plame's role in getting her husband Joe Wilson a job as a CIA consultant."

Now, I grant you that keeping tabs on all the falsehoods on the Journal oped page would amount to a Sisyphean task. But here we seem to have a bonus falsehood wrapped into the larger campaign of falsehood. "A job as a CIA consultant." Did Wilson ever have a job as a CIA consultant? I think that implies being paid. Whatever else one can say about the man, his trip to Niger or anything else, I believe there is an uncontested and never questioned record that the man was never paid anything but the expenses of the trip.

This is simply another intentional inaccuracy meant to support the larger inaccuracy that the fact-finding trip was a boondogle put together by his wife.

Lies beget lies and yet more lies. And eventually you have a whole oped page.

Switchboard call log update.

Switchboard call log update.

Last night I asked if folks with experience at the White House could give us some sense whether the Rove claim about the call logs was credible (see post below).

I heard from a number of readers, nearly all of whom did not find it credible, for various reasons.

However, the person I heard from who is in the best position to know (personal experience, etc.) told me that in fact that is how the log system operates and thus that the claim that the call was not logged because it came in through the switchboard is credible. So until I hear otherwise I think at least that very narrow question is settled.

This passage comes at

This passage comes at the end of Mike Isikoff's piece on who will have authority over the Fitzgerald investigation now that Deputy Attorney General James Comey has left for the private sector ...

Fitzgerald recently called White House aide Karl Rove's secretary and his former top aide to testify before the grand jury. They were asked why there was no record of a phone call from Time reporter Matt Cooper, with whom Rove discussed the CIA agent, says a source close to Rove who requested anonymity because the FBI asked participants not to comment. The source says the call went through the White House switchboard, not directly to Rove.


My understanding is that <$Ad$> this issue is becoming a key one for whatever it is that Fitzgerald is trying to prove. But is this credible? Do White House phone logs not get kept just because they come in through the White House switchboard? I've never worked there of course. But that seems hard to believe. There's really little point in keeping logs unless they are at least fairly comprehensive -- you look back and you know who you did talk to, when, and who you didn't. And lots of calls must come in through the switchboard.

So this is a question to various friends and sometime sources who've worked this White House and others. Does this switchboard call story make sense to you?

Here for no particular

Here, for no particular reason other than that I was cleaning out my desk, is my own special piece of "Jeff Gannon" history (certainly destined for the TPM archives) ...



Given to me by the man himself, during President Bush's acceptance speech at last year's Republican National Convention.

Drudge says Mike Allen

Drudge says Mike Allen of the Post has accepted a job covering the White House for Time.

If true, it's a huge loss for the Post. The daily political press is filled with more than a few time-servers and many more who have difficulty seeing beyond the narrow minutiae of what they're covering or the iron chains of conventional wisdom. But Allen is consistently good, day in and day out, in most all the ways I can think of to judge a political reporter.

I fear though that this isn't just a loss for the Post but also a loss for me and everyone else who counts on good political reporting. I know I'll hear from my friends at the news weeklies about this. But it's not clear to me that the sort of daily and detailed coverage of the big political stories of the day -- that he excels at -- can be duplicated in the very different, and sometimes sanded-down, big-picturish format of the weekly news magazine.

LiveWire